قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
> >

طارم گیاهپزشک

کشف اولین گونه زنبورهای سرباز در تحقیق مشترک محققانی از دانشگاه ساسکس انگلیس و دانشگاه سائوپوئولو برزیل نخستین گونه از زنبورهای سرباز کشف شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان گونه ای از زنبور گرمسیری به نام Tetragonisca angustula را در ایالت سائوپائولو برزیل مورد بررسی قرار دادند.

این زنبورها در زبان محلی جاتایی (Jatai) نامیده می شوند و لانه های آنها بر روی درختان یا حفره های دیوار بنا شده و یک ملکه و 10 هزار زنبور کارگر در هر کندو زندگی می کنند.

زنبورهای جاتایی دارای یک سبک زندگی خاص هستند و وظایف به صورت دوستانه بین آنها تقسیم شده است. در بین زنبورهای کارگر جاتایی گروهی وظیفه محافظت از لانه و فرزندان ملکه را بر عهده دارند.

زنبورهای سرباز جاتایی با سایر اعضای لانه دارای وجه تمایزهایی هستند. این زنبورها 30 درصد قوی تر از سایر زنبورها بوده، سرشان کوچک تر است و پاهای بلندتری دارند. تقریبا یک درصد زنبورهای کارگر هر لانه در اندازه زنبورهای سرباز هستند.

زنبورهای سرباز جاتایی در مدخل ورودی لانه حضور دارند؛ بطوری که می توانند بلافاصله حمله دشمن احتمالی را ردیابی کنند

به گفته محققان، زنبورهای سرباز جاتایی به دلیل وظیفه دفاعی که بر عهده دارند، از لحاظ ظاهری نیز متفاوت هستند. تفاوت اندازه زنبورهای سرباز جاتایی به آنها در مقابله با دشمن اصلی شان، زنبور سارق Lestrimelitta limao کمک می کند.

بر خلاف زنبورهای عسل که تنها یک روز وظیفه حفاظت از لانه را بر عهده دارند، زنبورهای سرباز جاتایی بیش از 3 هفته عهده دار حفاظت از کندو هستند و با افزایش سن به کارهای دیگر مشغول می شوند.

پیش از این نمونه کارگران سرباز تنها در خانواده مورچه ها و موریانه ها دیده شده بود.
منبع: خبرگزاری ایسنا (www.isna.ir)

< id="lingoes_plugin_" width="0" height="0" type="application/lingoes-npruntime-capture-word-plugin" hidden="true" />

 

< id="lingoes_plugin_" width="0" height="0" type="application/lingoes-npruntime-capture-word-plugin" hidden="true" />

[ سه شنبه 90/11/25 ] [ 12:35 عصر ] [ سعید حیدری ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سعید حیدری
کارشناس مسئول حفظ نباتات شهرستان طارم